Statut Przedszkola
Uchwała nr 6/2022/23
Rady Pedagogicznej Przedszkola nr 4 im. Kubusia Puchatka w Krasnymstawie
z dnia 13 września 2022r.
w sprawie wprowadzenia zmian do Statutu Przedszkola nr 4 im. Kubusia Puchatka w Krasnymstawie
Na podstawie art. 125a ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r.-Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021r. poz. 1082 ze zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020r. poz. 1280 z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022r. poz. 1610) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 września 2022r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz. U. z 2022r. poz. 1903), uchwala się, co następuje:
§ 1
W statucie Przedszkola nr 4 im. Kubusia Puchatka w Krasnymstawie wprowadza się
następujące zmiany:
-
§ 19 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
6. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele w trakcie pracy, prowadząc z nimi zajęcia oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholog, logopeda i pedagog specjalny we współpracy z:
-
rodzicami wychowanka,
-
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
-
placówkami doskonalenia nauczycieli,
-
innymi przedszkolami,
-
organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
-
§ 19 ust. 17 i § 38 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
17. Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
1) promowanie zachowań przyjaznych, sprzyjających poczuciu bezpieczeństwa psychicznego, zaspokojenia różnych potrzeby rozwoju każdego dziecka,
2) pomoc nauczycielom w rozpoznaniu i zrozumieniu potrzeb dzieci sprzyjających osiąganiu zdolności i umiejętności poznawczych i aktywności,
3) wspieranie nauczycieli i rodziców w ustaleniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczenia dla pełnego uczestnictwa dziecka w grupie,
4) sporządzanie dokumentacji oceny funkcjonowania dzieci we współdziałaniu z pedagogiem specjalnym,
5) współdziałanie przedszkola z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, specjalistycznymi poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny,
6) prowadzenie indywidualnych i zespołowych zajęć z zakresu pomocy psychologicznopedagogicznej oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli, 7) koordynowanie wychowawczych działań przedszkola, sporządzanie diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci w zakresie rozpoznania sytuacji wychowawczych w przedszkolu oraz identyfikowanie zagrożeń związanych z uzależnieniami,
8) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych dając dzieciom emocjonalne i psychologiczne wsparcie oraz szukając dróg wyjścia z sytuacji,
9) ocenianie efektywności udzielanej pomocy i formułowanie wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka,
10) sporządzanie półrocznych sprawozdań z realizacji swoich zadań.
-
§ 19 ust. 18 oraz § 35 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
18. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci; rozpoznawanie zaburzeń mowy dzieci, a także za planowanie ich terapii logopedycznej i monitorowanie skuteczności podejmowanych działań,
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
4) dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci objętych kształceniem specjalnym,
5) prowadzenie indywidualnych i zespołowych zajęć z zakresu terapii logopedycznej oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli,
6) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci w tym barier i ograniczeń
utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
7) wspieranie nauczycieli w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych dziecka,
8) ocenianie efektywności udzielanej pomocy i formułowanie wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka,
9) sporządzanie półrocznego sprawozdania z realizacji swoich zadań.
-
W § 19 dodaje się ust. 19 o następującej treści:
19. Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu należy w szczególności:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych, innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w zakresie:
a) rozwiązywania problemów wychowawczych i dydaktycznych,
b) rekomendowania dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
c) prowadzenia badań i działań diagnostycznych związanych, w tym badań przesiewowych, diagnozowaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
d) określania niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno- komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka,
2) współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
3) wspieranie nauczyciel i innych specjalistów w :
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno –pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dziecka,
4) udzielanie pomocy psychologiczno –pedagogicznej dzieciom, rodzicom i nauczycielom.,
5) współpraca, w zależności od potrzeb z podmiotami i instytucjami na rzecz dziecka i rodziny w tym np. z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami, placówkami, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny, kuratorem sądowym i innymi w zależności od potrzeb,
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola w zakresie zadań określonych w pkt 1-5,
7) dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci objętych kształceniem specjalnym,
8) prowadzenie zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych,
9) prowadzenie zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci,
10) prowadzenie zajęć oraz specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych,
11) ocenianie efektywności udzielanej pomocy i formułowanie wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka,
12) sporządzanie półrocznego sprawozdania z realizacji swoich zadań.
5. W § 4 dodaje się pkt. 26 o następującej treści:
26) zadania przedszkola mogą być realizowane również z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
-
W § 6 dodaje się ust. 14-54 o następującej treści:
14. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość organizuje
się we wszystkich oddziałach wiekowych.
15. Zajęcia, o których mowa w ust 14, realizuje się w razie wystąpienia:
1) zagrożenia bezpieczeństwa dzieci przedszkolnych w związku z organizacją
i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
2) temperatury zagrażającej zdrowiu dzieci na zewnątrz lub w pomieszczeniach,
w których są prowadzone zajęcia z dziećmi,
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
4) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci
innego niż określone w pkt 1-3, w przypadkach i trybie określonych w
rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002
r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych
szkołach i placówkach.
16. W okresie organizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość monitorowanie postępów dzieci odbywa się na bieżąco w formie
przekazywania informacji o postępach ich rodzicom (opiekunom prawnym)
drogą elektroniczną (e-mail) lub telefoniczną regularnie i terminowo
z zachowaniem poufności.
17. W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 15, na okres powyżej
dwóch dni dyrektor przedszkola organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem
metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później
niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.
18. Zajęcia prowadzone w przedszkolu z wykorzystaniem metod i technik kształcenia
na odległość trwają nie krócej niż 15 minut i nie dłużej niż 45 minut.
19. W realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość
nauczyciele korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnych takich jak:
-
informatyczne narzędzia wskazane przez Ministra Edukacji i Nauki, zapewniające:
-
ochronę przed nieuprawnionym dostępem,
-
integralność danych,
-
przeciwdziałanie uszkodzeniom,
-
rozliczalność działań dokonywanych przetwarzanych danych,
-
komunikatory: Facebook/Messenger, e-mail lub środki komunikacji
elektronicznej zapewniające wymianę informacji między nauczycielem, dzieckiem i rodzicem, aplikacje zgodne z preferencjami nauczycieli, np. Microsoft Teams.
-
podejmowane przez dziecko lub rodziców dziecka aktywności określone przez nauczycieli potwierdzające zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań,
-
inne niż wskazane w pkt 1-3, umożliwiające kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
20. W prowadzeniu zajęć na odległość nauczyciele mogą wykorzystywać platformy
edukacyjne, programy, multimedialne książeczki, gry edukacyjne, materiały
multimedialne dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku
przedszkolnym, w szczególności rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji
i Nauki.
21. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość organizuje się
z uwzględnieniem w szczególności:
-
równomiernego obciążenia dzieci zajęciami w poszczególnych dniach
tygodnia,
2) zróżnicowania zajęć w każdym dniu,
3) możliwości psychofizycznych dzieci do podejmowania intensywnego wysiłku
umysłowego w ciągu dnia,
4) łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich
użycia,
5) ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć,
6) konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.
22. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość, dyrektor, w porozumieniu z radą pedagogiczną, może czasowo
modyfikować:
-
tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć wynikających z ramowego rozkładu dnia przedszkola,
-
tygodniowy rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w przedszkolu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
23. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość dyrektor koordynuje współpracę nauczycieli z dziećmi i rodzicami,
uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci.
24. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość dyrektor ustala z nauczycielami i rodzicami sposób i tryb realizacji
zadań w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-
pedagogicznej, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego, zajęć rewalidacyjnych.
25. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności, gdy nie jest możliwe
zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie
przedszkola, dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym może
zorganizować dla dziecka, które z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie może
realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
w miejscu zamieszkania, zajęcia na terenie innego, wskazanego przez organ
prowadzący przedszkola.
26. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość nauczyciele przedszkola i specjaliści monitorują postępy dziecka,
w szczególności spełniającego obowiązkowe roczne przygotowanie
przedszkolne, na bieżąco i przekazują rodzicom informacje regularnie
i terminowo z zachowaniem poufności.
27. Jeśli w ciągu 3 dni od przesłania materiałów nauczyciel nie zarejestruje reakcji
zwrotnej ze strony rodzica/dziecka, nauczyciel podejmuje próbę kontaktu z
rodzicem, starając się przekazać niezbędne informacje i zachęcić rodzica do
współpracy oraz poznać przyczyny nierealizowania zadań.
28. Dyrektor organizuje zajęcia na terenie przedszkola dla dziecka, które z uwagi na
rodzaj niepełnosprawności nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod
i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, na wniosek rodziców
zajęcia te organizuje się w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną
osobą prowadzącą zajęcia lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość – o ile możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych
warunków nauki na terenie przedszkola oraz na danym terenie nie występują
zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka.
29. W celu uczestnictwa w zajęciach organizowanych z wykorzystaniem metod
i technik kształcenia na odległość w trybie rzeczywistym rodzic (opiekun
prawny) dziecka loguje się przy użyciu prawdziwego imienia i nazwiska.
30. Zajęcia, o których mowa w ust. 29, rozpoczyna nauczyciel. Dzieci i ich rodzice
(opiekunowie prawni) mogą dołączać do rozpoczętej przez nauczyciela
rozmowy.
31. Podczas zajęć, o których mowa w ust. 29, dziecko ma wyłączoną kamerę, a
mikrofon dziecko lub rodzin (opiekun prawny) włącza na wyraźną prośbę
nauczyciela.
32. Przed rozpoczęciem zajęć i w trakcie oraz po ich zakończeniu rodzice nie
prowadzą rozmów między sobą w formie czatu.
33. Podczas zajęć dzieci, rodzice (opiekunowie prawni) i nauczyciel korzystają z
materiałów pochodzących z bezpiecznych źródeł.
34. Niedozwolone jest nagrywanie przebiegu zajęć, o których mowa w ust. 29,
fotografowanie ich (w tym wykonywanie zrzutów ekranu), a także
rozpowszechnianie, upublicznianie w Internecie lub w inny sposób przebiegu
tych zajęć i materiałów użytych w ramach tych zajęć, chyba że przez
nauczyciela, gdy jest to uzasadnione ważnym wydarzeniem, lub w celu
udostępnienia przebiegu zajęć dzieciom, które nie mogły wziąć udziału w
zajęciach w czasie rzeczywistym.
35. Niedozwolone jest udostępnianie otrzymanego linku do zajęć, o których mowa
w ust. 29, osobom spoza danego oddziału.
36. W sytuacji uzasadnionego podejrzenia, że link do zajęć został udostępniony
osobie postronnej, nauczyciel może zerwać połączenie.
37. Podczas dołączania do zajęć, o których mowa w ust. 29, rodzic (opiekun
prawny) powinien być widoczny i słyszalny (włączona kamera i mikrofon w
urządzeniu) w celu prawidłowej identyfikacji użytkownika. Jeżeli urządzenie,
z którego korzysta dziecko, nie jest wyposażone w kamerę, rodzic (opiekun
prawny) powinien poinformować o tym fakcie nauczyciela prowadzącego
zajęcia.
38. Rodzic (opiekun prawny) powinien jeszcze przed zajęciami zadbać o to, by w
miarę możliwości znaleźć miejsce, w którym dziecko będzie miało
odpowiednie warunki do nauki (cisza, brak rozpraszających bodźców).
39. Domownicy powinni wiedzieć, kiedy dziecko bierze udział w zajęciach
nie powinni przeszkadzać podczas ich trwania.
40. Jeżeli dziecko posiada słuchawki (np. do telefonu), można podłączyć je do
urządzenia, z którego będzie korzystać podczas zajęć.
41. Rodzic (opiekun prawny) powinien wyciszyć telefon lub wyłączyć
przychodzące powiadomienia.
42. Materiały potrzebne do zajęć, o których mowa w ust. 29, tj. przybory do pisania,
rysowania, przygotowane prace, materiały wskazane przez nauczyciela,
dziecko lub rodzic (opiekun prawny) przygotowuje przed zajęciami.
43. Rodzic (opiekun prawny) łączy się punktualnie na zajęcia, o których mowa w
ust. 29.
44. Podczas zajęć, o których mowa w ust. 29, dziecko:
1) słucha wypowiedzi, wskazówek i instrukcji nauczyciela,
2) wykonuje polecenia nauczyciela,
3) zajmuje się wyłącznie czynnościami związanymi z przebiegiem zajęć,
4) wyłącza komunikatory, aplikacje i strony internetowe, które nie są związane
z przebiegiem zajęć,
5) słucha wypowiedzi innych uczestników zajęć,
6) zgłasza chęć wypowiedzi i czeka na udzielenie głosu przez nauczyciela,
7) pozostaje na swoim miejscu i zachowuje ciszę,
8) odnosi się do innych z szacunkiem,
9) przestrzega norm kulturalnej komunikacji,
10) zajęcia opuszcza tylko za zgodą nauczyciela.
45. W razie wystąpienia problemów technicznych z dołączeniem do zajęć, o których
mowa w ust. 29 oraz trudnościami ze zrozumieniem omawianego materiału,
rodzic (opiekun prawny) kontaktuje się bezpośrednio z nauczycielem mailowo
lub telefonicznie.
46. Nauczyciel, jako organizator i moderator zajęć, o których mowa w ust. 29, dba
o to, aby przesyłane materiały pochodziły ze sprawdzonych i bezpiecznych
źródeł.
47. Podczas zajęć, o których mowa w ust. 29, nauczyciel czuwa nad zachowaniem
zasad bezpieczeństwa, a w sytuacji zakłócenia zajęć zgłasza incydent
dyrektorowi przedszkola.
48. Nauczyciel zobowiązany jest do regularnego informowania dzieci i rodziców
(opiekunów prawnych) o bezpiecznym poruszaniu się w sieci oraz zasadach
netykiety.
49. Potwierdzeniem uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jest:
-
zalogowanie się do aplikacji Teams,
2) uczestniczenie w zajęciach,
3) odbieranie wiadomości,
4) zapoznanie się z przesłanym materiałem edukacyjnym,
5) wykonywanie zadań w formie ustalonej dla stosowanego narzędzia zdalnego
nauczania, dające podstawę do oceny postępów dziecka.
50. Potwierdzanie uczestnictwa dziecka odbywającego roczne przygotowanie
przedszkolne w zajęciach prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik
kształcenia na odległość uwzględnia zasady poszanowania sfery prywatności
rodziców (opiekunów prawnych) dziecka oraz warunki techniczne i
oprogramowanie sprzętu służącego do realizacji zajęć.
51. W przypadku rodziców (opiekunów prawnych) dziecka, którzy nie mają
dostępu do Internetu, obecność potwierdzana jest poprzez odbieranie
wiadomości e-mail, zapoznanie się z przesłanym materiałem i wykonanie zadań
w formie ustalonej przez nauczyciela.
52. O sposobie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik
kształcenia na odległość, jak również o modyfikacji tygodniowego zakresu
treści nauczania z zajęć oraz tygodniowego rozkładu zajęć, dyrektor
przedszkola informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór
pedagogiczny.
53. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola za zgodą
organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego
nadzór pedagogiczny, mogą odstąpić od organizowania zajęć z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
54. W przypadku odstąpienia od organizowania zajęć z wykorzystaniem metod i
technik kształcenia na odległość nauczyciele są zobowiązani w okresie
zawieszenia zajęć w przedszkolu informować rodziców oraz dzieci o
dostępnych materiałach i możliwych sposobach utrwalania wiedzy i rozwijania
zainteresowań przez dziecko w miejscu zamieszkania.
6. W § 35 ust. dodaje się pkt.16 o następującej treści:
16. W przedszkolu zatrudniony jest pedagog specjalny.
17. Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu należy w szczególności:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych, innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w zakresie:
a) rozwiązywania problemów wychowawczych i dydaktycznych,
b) rekomendowania dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
c) prowadzenia badań i działań diagnostycznych związanych, w tym badań przesiewowych, diagnozowaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
d) określania niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno- komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka,
2) współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
3) wspieranie nauczyciel i innych specjalistów w :
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno –pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dziecka,
4) udzielanie pomocy psychologiczno –pedagogicznej dzieciom, rodzicom i nauczycielom.,
5) współpraca, w zależności od potrzeb z podmiotami i instytucjami na rzecz dziecka i rodziny w tym np. z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami, placówkami, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny, kuratorem sądowym i innymi w zależności od potrzeb,
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola w zakresie zadań określonych w pkt 1-5,
7) dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci objętych kształceniem specjalnym,
8) prowadzenie zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych,
9) prowadzenie zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci,
10) prowadzenie zajęć oraz specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych,
11) ocenianie efektywności udzielanej pomocy i formułowanie wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka,
12) sporządzanie półrocznego sprawozdania z realizacji swoich zadań.
§ 2
Zmiany określone niniejszą uchwałą wchodzą w życie od 13 września 2022 r.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi przedszkola.
Przewodniczący Rady Pedagogicznej
Dyrektor Agnieszka Guz
Uchwała została przyjęta liczbą głosów:
-
Za: 12 osób
-
Przeciw:-
-
Wstrzymało się:-
-
Członków rady pedagogicznej ogółem: 12 osób
-
Obecnych: 12 osób